tisdag 3 februari 2009

Pecha Kucha i Malmö

I onsdags höll jag en presentation på Pecha Kucha Night, på Babel i Malmö. Pecha Kucha är ett fenomen som spridit sig från Tokyo och över världen. Det handlar om ett sätt att presentera nya idéer, projekt eller någonting annat som kan inspirera eller intressera andra. Presentationen görs utifrån 20 bilder som visas 20 sekunder vardera, vilket ger dig 6 minuter och 40 sekunder på scen. Pecha Kucha är förresten japanska och beskriver ljudet av konversation.

Min presentation handlade om vad jag kallar moderna renässansmänniskor - personer med många projekt på gång, kompetens inom flera kulturella och/eller konsnärliga områden, ofta entreprenörer eller frilansare inom till exempel musik, design, konst, skrivande eller något annat kreativt. En stor del av mina klienter passar in i den gruppen, det har blivit en av mina viktigaste nischer. Lämpligt nog är det den här gruppen människor målgruppen även för Pecha Kucha. Det är vissa områden som de flesta av mina klienter strävar efter att hantera och det var dessa områden jag berättade om. Det handlar om att hitta sin nisch, att våga vara unik, att hantera stress och prestationskrav, att sätta upp mål och skapa visioner.

Jag gillar Pecha Kucha skarpt. Det är kort, kärnfullt och intressant. Dessutom är det trevligt, folk är avslappnade och vänligt inställda, de tar ett glas vin med vännerna och låter sig serveras spännande projekt och idéer från scen. Jag fick god kontakt med publiken och flera intressanta samtal i minglet efteråt.

Kanske, kanske lägger jag upp min presentation här så småningom.

Inga kommentarer: