onsdag 1 april 2009

Nytt mål: 100 scentimmar!

Jag är en fantastisk coach. Jag vet det, för mina klienter talar om det för mig. Dessutom är jag nu certifierad enligt CTI vilket är ett stort steg och någonting jag är väldigt stolt över!

Så hur har jag blivit en så bra coach? Naturligtvis genom den omfattande utbildningen från CTI (177 timmar), genom att jag arbetat med en egen coach i över ett år och genom min akademiska grund i bland annat samtalsmetodik från Malmö högskola. Och kanske framför allt för att jag har övat. För att jag skulle få göra slutprovet för certifieringen var ett av kraven att jag coachat enskilda klienter i 100 timmar. Jag har också spelat in coachsamtal och fått feedback på dem av olika professionella coacher. Övning ger färdighet!

Så... vad är nästa steg? Jag vill bli lika bra på att stå inför en grupp som jag är på att coacha individer. För det krävs utbildning och träning. Jag har en hel del redan: erfarenheten från Amnesty, träning från högskolans olika program, erfarenhet från ledarskap i olika organisationer. Jag har också påbörjat det gedigna kurspaketet i organisations- och relationscoaching (ORSC). Det kommer att ge mig ännu fler redskap för att kunna läsa av en grupp och kunna ge gruppen vad som krävs i stunden.

Jag behöver också träning. Därför har jag satt upp ett nytt mål för mig själv: 100 timmar på scen senast den 1 december 2009! Som scentimmar räknar jag till exempel:
  • Att hålla i en kurs
  • Att tala inför en publik
  • Pecha Kucha
  • Vara ordförande eller moderator för ett möte
  • Öppen scen
Scenframträdanden som är mindre än 30 minuter kommer jag ändå att räkna som en halvtimme. Minst hälften av tiden ska bestå av betalda uppdrag.

Jag bestämde mig för att arbeta med det här målet för några dagar sedan. Hittills har jag loggat fem scentimmar. De består av ledarskapsseminariet som Sokrates höll i måndags och av gårdagskvällens samtalsanalys med studenterna på högskolans kurs i samtalsmetodik där jag håller i en grupp under våren.

Har du tips på hur jag kan samla fler scentimmar? Jag behöver all hjälp jag kan få om jag ska komma upp i 100 timmar i år...

Inga kommentarer: