fredag 6 februari 2009

Min träningsarena - dojo

Idag gick jag in i en butik som säljer hälsokost för att diskutera ett samarbete med dem. Eftersom jag arbetar med att stödja människor som har bestämt sig för att göra förändringar i sina liv så har vi till stor del samma målgrupp. Det var ett bra samtal och jag har stor förhoppning att vi ska kunna skapa ett samarbete som alla vinner på.

Det var nervöst att påbörja samtalet. Jag fick påminna mig själv om att jag verkligen har ett bra erbjudande, jag är en bra coach. Ändå hade jag fjärilar i magen när jag presenterade mig och tog fram mina flyers. Vid sådana tillfällen hjälper det mig att tänka att jag kliver in i mitt privata träningsrum.

Inom kampsport kallas träningslokalen för en dojo. En dojo är en helig plats, vigd för utveckling, förbättring, träning och lärande. Det finns särskilda ritualer för hur eleverna träder in där och liksom hur de avslutar sin träning för dagen. Min dojo är praktiskt nog portabel. När jag närmar mig min komfortgräns, när jag tar ett steg mot att förverkliga min vision fast det känns svårt och obehagligt i stunden, då är jag i min dojo. Där är allt tillåtet. Jag kan försöka, trilla omkull, resa mig och försöka igen. Jag kan ge mig själv feedback och justera utgångsläget för att få andra resultat nästa gång.

Jag tänker mig att det finns en stor tavla i min dojo. Där kan jag skriva upp sådant som jag behöver träna på, områden som jag vill bli bättre på. Sedan är det bara att hitta lämpliga träningsredskap, övningar och sparringpartners. Ibland behöver jag inhämta kunskap utifrån. Jag läser och utbildar mig. Alla intryck och insikter behöver jag ta med mig till min dojo så att jag kan göra dem till mina. Annars är de ju bara teori.

Vad tränar du på just nu? Vad är du ivrig att bli bättre på?

Inga kommentarer: