lördag 7 februari 2009

Vardagen som undantagstillstånd

Den här krönikan skrev jag för jobb&livs nyhetsbrev. Jobb&liv erbjuder delvis samma tjänster som fackförbunden gör och vi har ett samarbete där medlemmar i jobb&liv kan köpa coaching av mig för medlemspoäng. Läs mer om jobb&liv här.
Berätta – hur önskar du att ditt liv såg ut? Vad är det du drömmer om? Kanske är bilden skarp och tydlig, du vet precis vad du vill ha och hur det kommer att kännas när du uppfyllt din dröm. Eller också är drömmen som en diffus längtan, en känsla av att livet skulle kunna vara så mycket mer än så här. Vad är det som håller dig tillbaka?

Jag tror att många människor är alldeles för bra på att hålla sina drömmar på armlängds avstånd. Det är som om de har två olika livsplaner – en realistisk och vardaglig och en som de drömmer om men inte riktigt vågar tro på. Den första planen kanske handlar om att utbilda sig, skaffa sig ett bra jobb, få ordning på sina relationer, ta kontroll över sin vardagsekonomi. Den andra planen är mycket mer storslagen: den kan handla om spännande äventyr, om att göra skillnad på ett större plan, om att växa och utvecklas som människa. De flesta har lätt att prata om ”vardagsplanen” men har mycket svårare med den andra, den mer storslagna. Att prata om drömmarna kan väcka oro, rädsla att misslyckas, rädsla att låta pretentiös eller otacksam, rädsla att bli besviken. Eller också är visionen omgiven av villkor: när jag har pluggat färdigt, när jag har får högre lön, när mitt förhållande fungerar bättre, när mina barn har blivit stora, när jag känner mig lite piggare, DÅ ska jag sätta igång att leva det liv jag vill! Vardagen är som ett undantagstillstånd, en period av väntan på att livet ska börja på riktigt.

Många har inte ens kommit på tanken att de skulle kunna koppla ihop de två livsplanerna. Det är möjligt att planera sin vardag så att den för varje dag tar dig närmare din dröm. Det är inte alltid bekvämt eller tryggt. De gamla stigarna är väl upptrampade och du kommer möta motstånd från dig själv och från andra om du börjar göra saker på ett nytt sätt. Är det värt det? Det bestämmer du. Det finns en kraft i att ta sina drömmar på allvar, att börja konkretisera dem, skapa en stark och tydlig vision och låta den bli fonden som vardagen utspelar sig mot.

Du behöver inte vända upp och ner på ditt liv för att börja uppfylla dina drömmar. Du kan börja med små förändringar. Vad gör dig riktigt glad, vad får ditt hjärta att sjunga, när känner du dig riktigt levande? Det är där du ska leta, där finns första ledtråden till att skapa det liv du vill ha.

Är du på väg att ta steget? Här kommer ett litet råd. Planera inte din resa alltför detaljerat. Rita kartan med breda penseldrag och var beredd att ändra riktning om någonting spännande och roligt dyker upp längs vägen.

Lycklig resa!

Inga kommentarer: