torsdag 26 februari 2009

Om förslagslådor och om inspiration från en riddare

Jag har varit egen företagare i två år nu. Jag är så tacksam för all hjälp och stöd jag har fått under dessa första år! Vänner, bekanta, familj, kursare och samarbetspartners har alla gett mig värdefulla råd och tips. Jag hade inte klarat mig utan dem. Jag har fått ta mina första stapplande steg bland människor som vill mig väl och som har lånat mig sina tankar, sina nätverk och sina erfarenheter.

Ibland kan jag bli lite vilsen bland alla goda råd. Lite vinglig, svårt att höra min egen röst. Ibland glömmer jag till och med varför jag gör det här, vad som är min egen riktning och min egen vilja. Jag behöver söka mig till tystnaden, vara i stillhet för att min egen kompass ska sluta snurra åt alla möjliga håll och börja visa mig vad det är jag verkligen vill.

Jag har en mapp där jag samlar alla goda idéer, både dem som dyker upp i mitt eget huvud och de som kommer utifrån (de idéer jag gillar alltså, de andra tackar jag för och lämnar därhän). Det är skönt att inte ha idéerna snurrande i huvudet utan i säkert förvar. Så kan jag ägna vardagen åt de idéer jag har bestämt mig för att förverkliga just nu.

När jag startade min verksamhet var det som om jag satte upp en stor låda med texten "lägg förslag här!". Jag behövde verkligen tips och inspiration! Det behöver jag fortfarande. Ibland behöver jag däremot plocka ner förslagslådan så att jag kan lyssna på mig själv istället.

Jag känner en fantastisk riddare. Han har tre hästar: Druid, Tamlin och Sultan. (Detta låter som en saga, men är alldeles, alldeles sant. Om du inte har sett Tomas i tornerspel så se till att få en glimt av honom i sommar!) Druid är en klippa, stark och vacker och alltid beredd till uppvisning. Tamlin är yngre och har inte funnits hos Tomas lika länge, om några år är han lika säker som Druid. Sultan är minstingen, en femåring som med Tomas tålmodiga träning med tiden kommer att utvecklas till någonting alldeles fantastiskt.

Tomas hästar inspirerar mig till hur jag kan tänka på mina tusen olika projekt. Jag har ett antal Druid-projekt, de som fungerar till fullo idag och som ger mig mat på bordet. Sen har jag ett gäng Tamlin-projekt, de är nyligen sjösatta, behöver en fast hand men verkar fungera som de ska. Och så har jag Sultan-projekten, de där som jag hoppas mycket på och som kräver ganska mycket energi och tankeprocess innan de kan börja generera inkomster. Jag behöver se till att disponera min tid rätt, om Druid-projekten inte fungerar så kan jag inte bara ägna mig åt att utveckla Sultan-projekt, då går verksamheten inte runt. Samtidigt behöver jag tänka på min Sultan och min Tamlin också, annars har jag ingenting att falla tillbaka på den dag som min Druid behöver pensioneras...

Inom vilket område behöver du stöd och hjälp just nu? Och vilken förslagslåda behöver du stänga och ta ner från disken för att den faktiskt är full? Hur strukturerar du dina projekt och vem kan du hämta inspiration från?

Inga kommentarer: