måndag 9 februari 2009

Om jag kunde göra om min resa

Jan Bolmeson ställde en fråga till mig via sin webb. Frågan var: Vad skulle du ha gjort annorlunda på din resa, om du vetat vad du vet idag? Jans webbplats www.rikatillsammans.se innehåller spännande texter om både personlig och ekonomisk utveckling.
Jag har tänkt på din fråga. Mitt spontana svar är att jag inte kan komma på någonting jag skulle ha gjort annorlunda. Det är så lätt att tänka: varför har jag inte fattat det här förut? Jag som har lagt ner så mycket tid och pengar på coachutbildning, böcker och kurser om personlig utveckling, att arbeta med en egen coach, resor till andra världsdelar… varför upptäcker jag hela tiden nya områden som jag känner mig vilsen inom? Är det för att jag har gått dåliga kurser, läst dåliga böcker och anlitat dåliga coacher? Då påminner jag mig själv om att vända mig om och se tillbaka längs vägen jag har vandrat hittills. Jag är så tacksam över all hjälp jag fått och stolt över alla de berg jag har bestigit.

Det är verkligen en resa. Alla utbildningar, böcker, mentorer, guider och coacher står liksom längs vägen och räcker mig sina gåvor. Och här kommer det kluriga: jag kan bara ta emot de gåvor som jag är mogen för just då. Det finns ingenting att sörja och ingenting att oroa sig för. Livet portionerar ut insikter och utmaningar åt mig i lagom doser.

Fast om jag ändå ska ångra någonting så önskar jag att jag hade tänkt mer medvetet på min ekonomi tidigare. Att jag hade investerat en del av min inkomst när jag faktiskt hade en fast och hyfsat hög lön. En hel del hade varit enklare då, nu när jag är min egen chef. Det ska jag berätta för nästa generation om jag får möjlighet. Själv har jag inte direkt någon nytta av den insikten. Det enda jag kan göra är att ta vandringsstaven i handen och kliva in i nästa utmaning.

Inga kommentarer: