söndag 8 februari 2009

Hur kan jag förändra mitt liv utan att tappa sugen på vägen?

Ibland blir löftena för stora. De äter upp energin innan man ens har satt igång. Eller också är de alldeles för svåra att tro på.

Jag har blivit förtjust i det japanska uttrycket KaiZen. Det står för ständig utveckling eller ständig förbättring och beskriver ett sätt att tänka och att leva. Jag behöver inte förändra världen (eller mig själv) över en natt. Det räcker med att förändra en procent i taget. Om jag varje dag bestämmer mig för att förbättra mitt jobb, mina relationer, min personliga utveckling eller min fysiska hälsa bara lite, lite – vad blir då möjligt på längre sikt?


Tänk på en riktigt stor båt, en lyxkryssare till exempel. Tänk att skeppet lägger om kursen, bara lite, kanske bara en procent. Passagerarna märker det knappt, men på lång sikt kan kursförändringen göra att de får landstiga på en helt annan kontinent än vad som hade varit fallet utan kursändringen! En liten, liten förändring av ditt sätt att leva idag kan göra väldigt stor skillnad i det långa loppet.

Så vad tänker du förändra idag? Vilken kursändring tänker du göra, om det så bara är en procent?

Bilden är förresten från Istanbul, den är tagen från färjan mellan den europeiska sidan och den asiatiska. Det var en bra resa!

Inga kommentarer: