måndag 27 april 2009

Nu är det över. Vad är det som börjar?

I helgen höll Amnesty International sitt årsmöte i Lund. Jag har suttit i Amnestys styrelse i sex år, mitt mandat gick ut i samband med årsmötet och jag hade beslutat att inte ställa upp till omval. Så nu, för första gången på sex år, är jag inte styrelseledamot. Det känns tomt och underligt, Amnesty har varit en stor del av mitt liv under den här tiden. Styrelsearbetet tar mycket tid och energi och är helt ideellt. Det är också fantastiskt roligt och spännande.

Nu är det kapitlet i mitt liv avslutat. Den känslan är tydlig: en plats i mitt liv är nu tom och någonting annat kan växa där. Det blir spännande att se vad det blir!

Jag kommer naturligtvis fortfarande vara medlem i Amnesty. Det är en fantastiskt stark organisation med ett oerhört viktigt arbete på sin agenda. Amnesty arbetar för alla de rättigheter som FN fastslagit, bland annat i den allmänna deklarationen om mänskliga rättigheter. Det kommer alltid att vara viktigt för mig att bidra till det arbetet, för mig är det helt oacceptabelt att det fortfarande år 2009 förekommer tortyr och dödsstraff, att kvinnor dör i olagliga aborter för att det inte finns möjlighet till laglig och säker abort på ett sjukhus, att minoriteter trakasseras av polis och myndigheter och att diktaturer som Burma och Nordkorea fortsätter att hålla sina medborgare under skräckvälde. Jag vet att allt det sker. Den vetskapen innebär ett ansvar.

Amnesty har varit min främsta övningsarena när det gäller ledarskap, samarbete, kommunikation och konflikthantering. Vill du ha möjlighet att pröva dina vingar i ett sammanhang där du verkligen behövs? Bli aktiv i en frivilligorganisation! Vad skulle du vilja förändra?

Nu tar jag ledig från frivilliguppdrag på ett tag. Åtminstone förtroendeuppdrag. Under tiden vill jag använda min kraft på andra sätt. Till exempel genom att utbilda styrelser och andra ledare inom frivilligvärlden. Behöver du eller din organisation utbildning eller coaching kring till exempel ledarskap, kommunikation, konflikthantering eller mötesteknik? Hör av dig!

Inga kommentarer: