söndag 3 maj 2009

Att coacha relationer

På torsdag åker jag till Stockholm för andra delkursen av fem i Organization and Relationship Systems Coaching. Den här delkursen heter Intelligence och jag ser verkligen fram emot att återigen få dyka in i ORSC-gemenskapen och utforska alla de olika delar som relations- och organisationscoaching (eller systemcoaching som det också kallas) innebär.

I beskrivningen av kursen står det att känslor är relationens valuta. Så jag förväntar mig mycket träning i att hantera de känslor som finns i relationer. Det behövs! Jag tänker ibland på en av deltagarna på en ledarskapskurs som jag höll. Han sa att han ville lära sig konflikthantering, han ville lära sig att "gå in och lösa själva konflikten, utan alla känslorna". Jag tror att det är alldeles galet tänkt. Känslorna ÄR ju själva konflikten, om de inte fanns så skulle det på sin höjd finnas oenighet.

Här har jag skrivit om en av de många insikterna jag fick vid första kurstillfället (Fundamentals).

Det kommer mer. Att bidra till goda relationer, oavsett om det är i en teatergrupp, ett rockband, på en myndighet eller i en familj, det måste vara en av de mest fredsskapande åtgärder som kan göras.

Inga kommentarer: